Čínske kópie malých vyvážaček
Čínske kópie malých hydraulických vyvážaček
za štvorkolky a malotraktory
Všeobecne vo svete (najmä potom v škandinávskych krajinách) platia malé vyvážačky za štvorkolky a malotraktory za veľmi účinné stroje určené pre profesionálne použitie nielen v lesnom hospodárstve, ktorá z veľkej časti nahrádzajú prácu s koňmi, ale aj v poľnohospodárstve a podobných odvetviach. V našich krajoch sa malé vyvážačky za štvorkolky len začínajú dostávať do podvedomia, avšak aj u nás vzhľadom k vzrastajúcemu počtu pracovných štvorkoliek, obstarávacej cene týchto strojov, účinnosti a nákladov spojených s užívaním nevyhnutne prichádza veľký boom týchto vyvážaček.
Bohužiaľ s týmto boomom sa na našom trhu objavila aj rad veľmi lacných čínskych kópií týchto vyvážaček, ktoré iba znehodnocujú význam týchto vlekov. Tieto vyvážačky „vynikajú“ svojou vysokou hmotnosťou, nekvalitným a neúčinným prevedením, absolútnym nedostatkom náhradných dielov a absenciou akéhokoľvek servisu a záruky.
Naša spoločnosť JPJ Forest, s.r.o. tieto čínske napodobeniny vyvážacích vlekov testovala a nižšie Vám prinášame výsledok testov (testovaný exemplár máme na prevádzke a môžete si ho u nás kedykoľvek prezrieť. Vyskúšať si ho bohužiaľ nemôžete, pretože je už nefunkčná).
Všeobecná pravda o komponentoch a častiach čínskych vyvážaček (+ viď foto):
Podvozok (príves): Väčšina dovozcov uvádza nosnosť až 2 500 kg (cca 3 m³ tvrdého surového listnáče). Vzhľadom k použitým materiálom, svárom, celkovému prevedení ako je ťažisko súpravy pri plnom naložení je toto tvrdenie nie nepravdivé, ale lživé, vymyslené a zavádzajúce.
- Výsledok: pri naložení 2 500 kg sa príves zlomí a rozhodne takto naložený príves nemožno použiť v súprave so štvorkolkou (vychýlené ťažisko nákladu).
Oporné nohy: Chcelo by sa povedať, že na tomto komponent nemožno nič pokaziť, ale predsa len aj to čínsky „inžinier“ zvládne. A všetko opäť začína u použitého mäkkého materiálu – tzn. následkom bežného používania sa nohy ohnú a nemožno ich zasúvať / vysúvať. Ďalšou chybou je, že hydraulika oporných nôh (cca po týždni) začne samovoľne prepúšťať tlak a oporné nohy prestanú plniť svoju funkciu.
- Výsledok: oporné nohy slúžia týždeň, potom je príves takmer nepoužiteľný a oporné nohy sa musí opraviť. Opravu budete musieť riešiť s najväčšou pravdepodobnosťou svojpomocne vzhľadom na nulovú dostupnosti náhradných dielov a absenciu servisných miest.
prevrátení prívesu z dôvodu nefunkčných oporných nôh
Hydraulické rozvody: Všetky hydraulické hadice a koncovky hadíc sú čínskej výroby a často praskajú (stáva sa aj u hadíc nemeckých alebo talianskych výrobcov), avšak dostupnosť je nulová.
- Výsledok: nezostane Vám než postupom času kompletne vymeniť hydraulické rozvody.
atypické koncovky hydr. rozvodov
Hydraulická jednotka s čínským motorom: Ďalšie komplikovanejšia časť vyvážačky. Výkon je celkom obstojný, bohužial čínskom prevedení z počiatku horšie štartuje, postupom času nemožno naštartovať vôbec. (V Číne zaiste vyrába aj vysoko kvalitné motory, ale tie na tieto vyvážačky rozhodne nepoužívajú)
hydr. agregát - stav po 1 roku
Hydraulická ruka: Dostávame sa k najdôležitejšie časti vyvážačky a zároveň k najväčšiemu kameňu úrazu. Materiál, z ktorého je ruka vyrobená je ťažký a mäkký, pričom je ruka vyrobená z príliš slabých profilov. Ďalšie veľký problém je konštrukčné riešenie.
Srdce hydraulickej ruky je jej otoč a jej 2 hlavné časti by mali byť vyrobené z 2 rozdielnych materiálov s rôznou tvrdosťou, a to iná tvrdosť ozubených hrebeňov a iná tvrdosť ozubeného kolesa samotnej otoče. U čínskych vyvážaček toto neexistuje a životnosť ruky sa razom markantne skracuje (pokiaľ Vám nepraskne hlavné rameno žeriavu, ako sa to stalo na našom exemplári po 6 motohodinách)..
otoč hydr. ruky bez možnosti dotiahnutie ozubených hrebeňov
nutnosť vystuženia ozubeného kolesa otoče hydr. ruky
Hydraulická ruka ďalej postráda akékoľvek redukčné ventily čo má za následok, že aj keď budete veľmi obozretní a budete dávať pozor na to, čo s rukou zdvíhate, respektíve koľko to váži, skôr alebo neskôr zdvihnete bremeno, ktoré má väčšiu hmotnosť ako na ktorú je ruka dimenzovaná a ruku jednoducho zlomíte. Za zmienku určite stojí stále tečúcou olej z piestnic pod.
zlomenie hydraulického ramena (absencia redukčných ventilov) a následná oprava
následná oprava zlomenie hydraulického ramena (absencia redukčných ventilov)
Toto je len základné info, avšak nechalo by sa pokračovať napr. Rozprávaním o 4WD pohonu trakčnými valcami, pneumatikách, hydraulickom rozvádzači atď.
NAOZAJ STE TAK BOHATI, ABY STE KUPOVALI LACNÉ VECI?